Situația de securitate din Flancul Estic al NATO, marcată de amenințările în creștere ale Federației Ruse. „Ne confruntăm cu un set de amenințări în continuă evoluție”, Tîlvăr, MApN. - SURSE SI RESURSE

Situația de securitate din Flancul Estic al NATO, marcată de amenințările în creștere ale Federației Ruse. „Ne confruntăm cu un set de amenințări în continuă evoluție”, Tîlvăr, MApN.

Share

Miercuri, 18 septembrie 2024, a avut loc, la Palatul Parlamentului, reuniunea miniștrilor apărării în format București 9 (B9), găzduită de ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, și cu participarea reprezentanților din Polonia – în calitate de copreședinte, Bulgaria, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia și Ungaria.

Discuțiile din cadrul celor două sesiuni de lucru s-au concentrat pe situația de securitate din regiune, marcată de amenințările în creștere ale Federației Ruse, precum și pe măsurile de consolidare a posturii de descurajare și apărare a Flancului Estic, de o manieră coerentă și robustă, de la Marea Neagră la Marea Baltică.

Cu privire la situația de securitate din regiunea Mării Negre și a Flancului Estic al NATO, ministrul apărării naționale a reiterat faptul că Federația Rusă rămâne cea mai importantă amenințare la adresa securității Aliaților, amenințările hibride fiind în creștere. De asemenea, au fost discutate evoluțiile de securitate generate de războiul de agresiune al Federației Ruse în Ucraina.

Mai jos veți putea regăsi declarația de presă a ministrului Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, la încheierea reuniunii miniștrilor Apărării în format B9.

„Doamnelor și domnilor,
Tocmai am încheiat discuțiile în plen în cadrul reuniunii miniștrilor apărării, în formatul București 9. Aceste discuții au fost deosebit de importante, deoarece fac parte din pregătirea noastră pentru viitoarea reuniune a miniștrilor apărării din statele membre NATO, care va avea loc în luna octombrie.
Vreau sa îi mulțumesc domnului Pawel Zalewski, din Polonia, alături de care am co-prezidat această reuniune.
Doresc să subliniez că formatul B9 are, în continuare, un rol-cheie în conturarea abordării colective a flancului estic al NATO, permițându-ne să discutăm și să ne coordonăm răspunsul la provocările de securitate cu care ne confruntăm, provocări care, din păcate, sunt în creștere.
Situația de securitate din regiunea Mării Negre rămâne îngrijorătoare. Ne confruntăm cu un set de amenințări în continuă evoluție, generate în principal de acțiunile agresive ale Rusiei. Aceste amenințări includ și tactici hibride – cum ar fi dezinformarea, atacurile cibernetice și eforturi continue de destabilizare a regiunii Mării Negre, cât și a întregului Flanc Estic.
Statele B9 sunt profund îngrijorate cu privire la incursiunile repetate ale dronelor și rachetelor Federației Ruse în spațiul aerian al NATO – în Polonia, România, Letonia, cât și la escaladarea tensiunilor de-a lungul frontierelor NATO.
De aceea, este necesar un răspuns robust și coordonat la nivel Aliat, precum punerea în aplicare cât mai repede, a modelului rotațional al apărării aeriene și antirachetă integrată a NATO.
Evident, situația din Ucraina a fost un alt punct important pe agenda noastră. Eu am discutat recent cu ministrul Umerov și noi toți aici continuăm să ne coordonăm în diferite formate multilaterale pentru a oferi tot sprijinul pentru ca forțele armate ucrainene să aibă resursele necesare pe front. Așa cum am agreat la Summit-ul NATO de la Washington,vom continua să susținem Ucraina pe calea sa ireversibilă de integrare euroatlantică.
Nu puteam să nu aduc în atenția colegilor din cadrul B9 provocările cu care se confruntă Republica Moldova, stat puternic afectat de acțiunile hibride ale Federației Ruse. Trebuie să acordăm atenția și sprijinul necesar pentru atingerea dezideratului de integrare europeană a Republicii Moldova. Este o investiție sigură în securitatea regiunii Mării Negre și a Europei.
Un alt subiect foarte important discutat astăzi cu colegii din cadrul B9 este importanța și necesitatea continuării și chiar accelerării măsurilor de consolidare a flancului estic al NATO, într-un mod coerent și robust, de la Marea Baltică la Marea Neagră.
În acest context, doresc să evidențiez că la sfârșitul acestei săptămâni, mai exact, în 20 septembrie, este planificată cea de-a doua activare a Grupului operativ pentru combaterea minelor marine din Marea Neagră – MCM BLACK SEA.
Apărarea colectivă rămâne o sarcină fundamentală a NATO. Astfel, ne vom asigura, inclusiv că vom aloca resursele necesare pentru ca noua generație de planuri ale NATO să fie executabile.
Forțele și capabilitățile cu grad ridicat de pregătire, dezvoltarea infrastructurii, implementarea, integrarea, instruirea și exersarea deplină a Forțelor Terestre înaintate ale NATO vor necesita cheltuieli în domeniul apărării de cel puțin 2% din PIB, din partea tuturor aliaților.
Unul din proiectele prioritare la nivelul B9, cât și la nivelul întregii Alianțe, este dezvoltarea de coridoare de mobilitate pentru forțele și capabilitățile aliate, asigurând astfel desfășurarea rapidă a acestora, în întreaga zonă de responsabilitate a SACEUR. Desigur, cooperarea și coordonarea în aceste domenii, inclusiv prin implicarea finanțării în comun, atât în cadrul NATO, cât și al UE, sunt esențiale.
Vom continua, după aceste declarații de presă, discuțiile în format bilateral sau trilateral, dar vreau să le mulțumesc tuturor reprezentanților țărilor membre ale inițiativei București 9 pentru prezență și pentru intervențiile substanțiale. Vom continua să ne întâlnim în formatul B9 și să promovăm interesele de securitate ale regiunii noastre.
O regiune care cunoaște provocări fără precedent în ultimele decenii ca urmare a acțiunilor agresive și iresponsabile ale Federației Ruse.
Transmitem și cu această ocazie un mesaj ferm de condamnare a atacurilor executate de Federația Rusă împotriva Ucrainei. În acțiunile lor, forțele armate ruse lovesc inclusiv obiective și elemente de infrastructură civilă ucrainene, ceea ce constituie o altă încălcare gravă a normelor de drept internațional.
Vă mulțumesc și vă asigur că rămânem uniți în a asigura securitatea Flancului Estic și a Alianței.”

JOINT STATEMENT BY THE DEFENCE MINISTERS OF THE BUCHAREST 9

1. We, the defence ministers of Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania and the Slovak Republic met today in the Bucharest 9 format, to further discuss, consult and coordinate on the current security environment in the Euro-Atlantic area and to advance our cooperation in order to promote further consolidation of deterrence and defence on the Eastern Flank.

2. NATO, on its 75 years anniversary, remains the strongest Alliance in history. At the recent Washington Summit, Allies reaffirmed their enduring transatlantic bond, unity, and solidarity in the face of both main threats, Russia and terrorism, and other security risks and challenges. As a result of Russia’s full-scale invasion of Ukraine, peace and stability in Europe has been shattered and gravely undermined global security.

3. As reaffirmed at the Washington Summit, Russia, with its expanding military capabilities, remains the most significant and direct threat to Allied security. We cannot discount the possibility of an attack from Russia against the territorial integrity and sovereignty of the Allies, along with other provocative activities. As stated many times before, NATO does not seek confrontation and poses no threat to Russia.

4. We strongly condemn Russia’s illegal war of aggression against Ukraine and urgently call for the immediate cessation of all attacks on Ukraine’s civilian infrastructure and population. We continue to stand in unwavering support of Ukraine and its brave people as they heroically defend their nation, land and democratic values.

5. Responding to hybrid challenges is primarily a national prerogative, but also, we are ready to contribute to allied efforts to deter and defend against Russia’s rising hybrid actions, including those conducted through proxies. Acts of sabotage, provocations at Allied borders, malicious cyber activities, electronic interference, disinformation campaigns and malign political influence are among the hybrid actions directed by Russia against Allies and our partners, aimed at destabilizing Euro-Atlantic security. We will make every effort to enhance national resilience and capabilities to effectively further strengthen NATO resilience, thus more effectively address these complex threats. Our pledge to defend every inch of Allied territory is iron-clad. In line with this commitment, we are taking steps both nationally and jointly as allies to strengthen the security of the external borders of NATO / EU against potential hybrid and conventional threats. We support initiatives to fortify NATO / EU borders with Russia and Belarus, as these projects will strengthen security of all NATO Allies and EU member states.

6. We express our profound concern over the repeated incursions of NATO airspace, in Poland, Romania, Latvia and other NATO countries by the Russian Federation’s drones and missiles, and the escalations of tensions along NATO’s borders. This is a new reality that cannot be left disregarded. We need a collective answer within NATO to challenges posed by modern weapons and technologies including through boosting our capabilities of detecting, identifying and, if necessary, engaging low and slow flying objects. Furthermore, we must work to strengthen NATO’s overall Integrated Air and Missile Defence (IAMD), including through the swift implementation of the agreed IAMD Rotational Model. Moreover, we support initiatives to utilize all available opportunities and resources within the EU and NATO to increase European air and missile defence capabilities. We reiterate the need for Russia’s full compliance with international law, including the inviolability of NATO airspace.

7. In view of the upcoming NATO Defence Ministers meeting, we remain resolute in our efforts to strengthen the Eastern Flank in a coherent and robust manner, from the Baltic to the Black Sea. Collective defence remains NATO’s core and enduring principle. This meeting will provide an opportunity to assess the implementation of key decisions regarding NATO’s deterrence and defence against all challenges and threats, across all domains, as agreed at the Madrid, Vilnius and Washington Summits.

8. We are committed to ensure that the Alliance fully resources the new generation of NATO defence plans to ensure that every inch of Allied territory is defended at all times. We reaffirm the importance of Allies providing the required high-readiness forces and capabilities, and infrastructure, across all domains to achieve this. To make it happen, consistent with our obligations under Article 3 of the Washington Treaty, we make an enduring commitment to invest at least 2% of our GDP annually on defence. We are determined to continue strengthening allied forward defences on the Eastern Flank with all Allies by fully implementing, integrating, training and exercising NATO’s Forward Land Forces, ensuring they are ready to respond to any threats.

9. We express our commitment to developing mobility corridors for allied forces and capabilities, ensuring rapid deployment across the entire SACEUR’s Area of Responsibility. At the same time, we are committed to ensuring secure, resilient, and sustainable energy supplies, including fuel, also through the extension of the NATO European Pipeline System and ensuring the protection of Critical Underwater Infrastructure (CUI). Cooperation and coordination in these areas, including by involving NATO and EU common funding as appropriate, are crucial for collective defence.

10. Acknowledging that military support is offered on a sovereign, voluntary basis, Allies intend to continue providing non-lethal, political, economic, financial, and humanitarian support to Ukraine. NATO efforts will be focused on establishing the NATO Security Assistance and Training for Ukraine (NSATU), to enhance coordination in the provision of military equipment and training for Ukraine. We express our support for building a robust and effective NATO-Ukraine Joint Analysis, Training, and Education Centre (JATEC) that will be an important pillar of practical cooperation, to identify and apply lessons from Russia’s war against Ukraine and increase Ukraine’s interoperability with NATO.

As stated at the Washington Summit, Allies intend to provide a minimum baseline funding of €40 billion within the next year, and to provide sustainable levels of security assistance for Ukraine to prevail.

11. We will continue our efforts to implement NATO´s new defence plans to strengthen our collective defence. We recognise the importance of strengthening the defence industry across the Alliance. In this regard, we are determined to boost our defence industries and identify innovative solutions, in accordance with the NATO Industrial Capacity Expansion (NICE) Pledge. We call on all Allies to prioritise delivering the most critical capabilities, such as air and missile defence and battle decisive munitions, required in the short term to execute NATO’s defence plans, consistent with the NATO defence planning process. This will provide a clear demand signal to Allied defence industry through firm orders and contracts. Enhancing allied industrial base will ensure that NATO remains equipped with cutting-edge capabilities to meet current and future challenges.

12. We remain committed to developing our collective and individual response to all type of threats to our security and stability. We will also cooperate closely to support our partners from the region, who are most exposed to Russia’s attempts at destabilisation, such as the Republic of Moldova. Strengthening their defence capacity and resilience is relevant to the security of the entire Euro-Atlantic area.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *