În contextul în care piața de e-commerce continuă să se diversifice, oferind o gamă tot mai largă de servicii și produse, românii aleg să își facă cumpărăturile online. Conform ultimului raport al Institutului Național de Statistică (INS), în 2024, 72,9% dintre români au achiziționat produse de pe internet, înregistrând o creștere semnificativă de peste 7% față de anul precedent.
Atractivitatea comerțului online se datorează, în mare măsură, posibilității de a găsi oferte competitive, accesului la o varietate impresionantă de produse și servicii, precum și opțiunilor flexibile de plată. De asemenea, tehnologiile de inteligență artificială (AI) joacă un rol crucial, oferind consumatorilor recomandări personalizate, care îmbunătățesc experiența de cumpărături online.
„Într-o lume cu provocări din ce în ce mai complexe, oamenii caută să își simplifice viața cât mai mult, pentru a se putea concentra asupra lucrurilor care contează pentru fiecare dintre ei. Cumpărăturile obișnuite pot ajunge să consume destul de mult efort, iar e-commerce este soluția la îndemână care își va continua tendința de creștere anul acesta. Noi monitorizăm continuu datele și am observat că adopția cumpărăturilor online e în strânsă legătură cu implementarea soluțiilor care le oferă oamenilor o experiență de shopping mai simplă, personalizată și eficientă. Cu ajutorul tehnologiilor AI îmbunătățim constant această experiență pentru clienții noștri, în fiecare etapă a ei, fie că vorbim de zona de căutare, navigare, recomandări sau soluții flexibile de plată și livrare”, a declarat Irina Pencea, General Manager eMAG România, Ungaria și Bulgaria.
Anul acesta, experiența de shopping online devine mai simplă și mai eficientă datorită tehnologiilor avansate, serviciilor flexibile și ofertelor personalizate. În acest context, retailerul online monitorizează cinci tendințe cu impact major în shopping-ul online din acest an:
1. Clienții cumpără din ce în ce mai multe categorii
După ce au văzut că e-commerce-ul le salvează timp și bani, clienții și-au mutat tot mai multe cumpărături obișnuite online și apreciază platformele unde pot adăuga în aceeași comandă produse din categorii diferite, fie că sunt de uz personal, pentru întreaga familie sau produse din categorii specializate, cum ar fi produse de puericultură, dermato sau pentru animale de companie. Această tendință este în creștere constantă, astfel că numărul clienților care au cumpărat de pe platforma online a retailerului sus-amintit produse din cel puțin șase categorii diferite este cu 21% mai mare la începutul acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cu peste 28 de milioane de oferte disponibile din gama retailerului online și a celor peste 56.000 de selleri activi în Marketplace, clienții vor continua să își diversifice coșul de cumpărături datorită noilor tehnologii care îi ajută să descopere și să aleagă mai repede produsele de care au nevoie. În acest sens, la eMAG clienții au la dispoziție 12 shop-in-shops cu cele mai mari game de produse specializate din piață, precum Baby Shop, Dermato Shop, Pet Shop, Garden Shop și multe altele, în care pot găsi simplu și rapid produse și recomandări pentru nevoile lor specifice.
2. Tehnologiile AI îmbunătățesc deja experiența de shopping online, iar clienții beneficiază de recomandări relevante pentru nevoile lor
Pe măsură ce gama disponibilă este din ce în ce mai vastă, oamenii au nevoie să găsească rapid produsele dorite. Cu ajutorul tehnologiilor AI, eMAG recomandă produse relevante, personalizate pentru fiecare utilizator. Când un client vizitează un anumit articol, inteligența artificială îi sugerează automat produse similare, oferindu-i opțiuni adaptate preferințelor sale. În prima lună a acestui an, AI a generat peste 1,2 milioane de recomandări, ajutând utilizatorii să descopere mai ușor cele mai bune oferte pentru ei. De asemenea, retailerul online a lansat la finalul anului trecut eMAG SNAP, un instrument de căutare vizuală dezvoltat 100% în România care permite căutarea unui produs folosind o fotografie în loc de cuvinte. În prima lună după lansarea SNAP, 20% dintre produsele comandate prin această funcție au fost produse cumpărate în premieră de pe platforma online.
3. Clienții vor continua să aleagă soluții de plată inovatoare și flexibile pentru mai mult control asupra bugetului personal
În contextul în care inflația a pus o presiune constantă pe venitul disponibil al oamenilor, soluțiile care oferă plăți flexibile au devenit tot mai apreciate de clienți, pentru că îi ajută să își gestioneze mai eficient bugetul lunar. În prezent, trei milioane de clienți ai retailerului online sunt eligibili pentru My Wallet – cu 1 milion mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut – și pot opta pentru soluțiile de amânare a plății cu 30 de zile, 4 sau 6 rate fără dobândă sau până la 36 de rate fixe, direct din platformă.
4. Livrarea gratuită și garanția extinsă prin Genius vor continua să convingă clienții să își mute cumpărăturile recurente online
Oamenii cumpără mai mult și mai des atunci când au beneficii precum livrare gratuită, oferte exclusive și retur extins. Acest trend se reflectă în statisticile de la nivelul anului trecut pentru Genius, un utilizator plasând în medie 78 de comenzi în cele 4 aplicații în care serviciul e disponibil – eMAG, Fashion Days, Freshful și Tazz. Cifra este de peste 10 ori mai mare decât în cazul unui client fără abonament. Astfel, utilizatorii Genius au economist în medie peste 1.000 de lei și au câștigat aproape o săptămână întreagă, timp pe care altfel l-ar fi petrecut în magazine sau pe drum spre centrele comerciale. În 2024, numărul utilizatorilor eMAG Genius a crescut cu 60% în România. Peste un milion de clienți au ales Genius, care este acum disponibil în peste 900 de localități, iar tendința de creștere a numărului de abonați va continua și în 2025.
5. Oamenii vor consuma mai mult, dar vor căuta și cele mai bune prețuri
Românii cumpără mai mult, dar sunt tot mai atenți la prețuri și caută cele mai bune oferte, fie că este vorba de produse de zi cu zi sau de achiziții de valoare mai mare. Astfel, tot mai mulți se îndreaptă spre online, conștientizând rolul comerțului electronic în democratizarea cumpărăturilor, prin faptul că oferă acces oricui și oriunde la aceeași gamă variată și prețuri competitive. Această tendință se reflectă și în cifrele celui mai recent raport INS, care arată că, la nivelul anului trecut, numărul celor care au făcut cumpărături online a crescut în mediul rural cu 2,5% mai mult decât în urban.
Pentru a identifica rapid cele mai bune prețuri, pe platforma online a retailerului, clienții au la dispoziție eticheta Super Preț, un instrument care folosește tehnologiile AI pentru a semnala cel mai bun moment de cumpărare. Datorită acesteia, clienții știu când este cel mai bun moment să cumpere produsele dorite și deja peste o treime din totalul vânzărilor de pe platforma retailerului online sunt generate de produsele cu această etichetă. În perioada următoare soluțiile care folosesc tehnologia pentru organizarea ofertei și simplificarea procesului de navigare vor continua să influențeze experiența de cumpărături online.